wake up recruiters!

Events

wake up recruiters!

Incestieus

Ik was bewust uit het recruitmentwereldje gestapt. Allemaal dezelfde recruiters en steeds dezelfde cases, incestueus werd het! Tot die ene avond. Toen er een gerenomeerd recruitmentbureau mij belde of ik hun niet kon helpen in de search naar een goede communitymanager. Toen ik hem vroeg waarom hij de betreffende vacature niet wilde delen op zijn social platforms, was zijn antwoord: "dan krijg ik teveel reacties". OK... (?! mijn eerste wtf moment) maar goed. Ik kende zeker paar hele goede kandidaten. Deze mensen aan het bureau voorgesteld, maar mijn tips - de kandidaten dus -  polsten na een week en daarna na 3 weken waarom ze nog steeds niks hadden gehoord (?! tweede wtf moment). DAT.DOE.IK.DUS.NOOIT.MEER! (althans niet voor betreffende recruiter/bureau).

Was het vak dan nog steeds niet verder? Hebben ze dan nog steeds niks geleerd?

Haal die verhalen achter het beton vandaan

Bas van de Haterd belde mij eigenlijk op het juiste moment. Of ik nog niet een keertje terug wil kijken naar mijn periode bij Deloitte. Volgende week woensdag 7 oktober, blik ik terug op de beste wervingssite van NL: www.werkenbijdeloitte.nl Samen met drie geweldige collega's (Suzanne, Marco, Lennart) en ons bureau, Maximum, hebben we destijds een geweldige best practise neergezet. 

Dat was geen rocket-science. Waarom zijn er sindsdien (op een handje vol na) geen vergelijkbare wervingssites gekomen? Waarom blijven organisaties budgetten doorschuiven naar w&s bureaus? Waarom halen organisaties hun verhalen en vacatures niet achter die betonnen muren vandaan? En heel veel meer vragen! En dito discussies. 

Het vak staat stil

Meer dan 3 uur lang hebben Geert-Jan Waasdorp , Bas vd Haterd en ik het onlangs gehad over het vak en de ontwikkelingen. Staat het stil? Zien we alle mogelijkheden die er vandaag de dag zijn over het hoofd? Worden recruiters nog steeds op HR competenties naar binnengehaald in plaats van marketing competenties? Welke andere best practises van goede wervingsites zijn er nu?

Ik heb er weer zin in! Tot 7 oktober! 

2 reacties

Reactie van Jos van Dongen

Roos, hoe gaat t met je tegenwoordig? helemaal eens met je noodkreet aan recruiters. Ik ondervind afgelopen maanden dat de meeste recruiters zijn blijven hangen in de vorige eeuw. ps. merkwerker met VW-logo is een aspect om te veranderen, wellicht Citroen of Japans logo? ;) Succes, Jos

Reactie van Gustaaf Vocking

Tja. Het "waarom" van het gebrek aan verandering in recruitment lijkt mij vrij simpel. Recruiters zijn eigenlijk risicomanagers en dan in een niet zo ingewikkelde omgeving waar ook niet zo gek veel verandert.

Pas wanneer recruitment serieus genomen wordt door de business én gaat denken richting toekomst (in plaats van lekker recruiten op basis van de achteruitkijkspiegel) gaat er eea veranderen.

Maar dat raakt dan weer een ander probleem. Het overgrote deel van de HR professionals, recruiters inclusief, heeft te weinig zicht op en kennis van "de business" om serieus genomen te KUNNEN worden. En de enkeling die wel genoeg lijkt te snappen zit dan vervolgens in de conversie op korte termijn trap.

De recruiter van de toekomst zou de lange termijn van bedrijf en "kandidaat" als uitgangspunt nemen. Maar elke recruiter die ik dat voorhoud, zegt "daar word ik niet op afgerekend". Tja :)

Reactie formulier