De coolste social media baan van Nederland!?

Social Business

De coolste social media baan van Nederland!?

Hoe vaak ik de vraag krijg: of ik als 'Manager Social Media ' de hele dag Twitter? zijn op twee handen inmiddels al niet meer te tellen. Ik lach ze weg en vertel dat ik van mijn hobby (wat eigenlijk ook waar is), mijn werk heb gemaakt.

Best practise

Zo'n drie jaar lang heb ik met mijn team gebouwd aan een zeer sucesvolle online/social recruitmentcase. Het succes om van 3000 unieke bezoekers naar 33k+ unieke bezoekers per maand te gaan en het leeuwendeel via social media, staat nog steeds als een huis. Over ROI gesproken! Maar toen ik - pak m beet - een half jaar geleden excelsheets aan het invullen was, wist ik dat ik in beheerfunctie kwam. Het 'project' was af, de beweging en het rendement was er en nu moesten vooral anderen gaan doorbouwen en -ontwikkelen.

De business online 

Een sollicitant is een klant en ik wist met bovenstaande ervaring op zak, dat ik ook de rest vd organisatie (lees: de business) online wilde krijgen. Het proefde gewoon naar meer. Mijn ideeen uitgewerkt en met Jorrit Volkers (RvB) en manager Ewout Bolhuis besproken die gelijk belangrijke stakeholders voor me werden. Deloitte had/heeft het lef om als een vd eerste grote corporate organisaties fte (baan) en budget te investeren in social media.

Een half jaar verder merk ik dat ik me de benen letterlijk en figuurlijk uit het lijf loop. Partners en directors die beamen dat ze dino's zijn en vragen of ik ze wil coachen, hele regio's die getraind willen worden, Yammer samen met de afdeling communicatie een impuls gegeven en inmiddels zijn er 2500 Deloitters live.

Even meegaan

Maar waar ben ik dan wel de hele dag mee bezig? Testen en selecteren vd hopelijk beste social media monitoringstools. De business daarmee op weg helpen hoe ze daarmee kunnen luisteren naar hun klanten. Portals die live gaan die social aggregratie nodig hebben, spreken op zowel interne als externe events, PR, meedenken over de branding van Deloitte en of (en hoe) je van je 4500 medewerkers ook merkwerkers kunt maken. Een klant die met social vraagstukken stoeit, of ik niet even mee wil gaan met de pitch.
Adviseren bij campagnes welke social media we het beste kunnen inzetten. Analyses uitpluizen. Eindeloze discussies met security die nog steeds worstelt met al dan niet een social media policy en vooral veel beren op die social weg ziet.

Dat moeten jullie selluf doen

De launch van een e-book, het pitchen bij een klant, het reclamebureau briefen, meedenken over het sponsoringsbeleid en hoe we daar ruchtbaarheid aan gaan geven via socia media.
Nieuwe socialtools en -netwerken testen, content maken en of ik ze even wil doorzetten naar de verschillende doelgroepen. Nee dat wil ik niet, dat moeten jullie "selluf" doen discussies... Eindeloos, over de mythes discussies maar niet te spreken.

Overbodig 

Ik schrijf deze blog terwijl ik in het vliegtuig zit (eindelijk even tijd...) en onderweg ben naar Madrid voor een global meeting met 12 andere landen cq. met mijn ' peers'. En realiseer me dat ik gewoon stomweg een fantastische functie heb!
Die functie is een functie die moet opgaan in de Deloitte organisatie, over twee jaar is social media gewoon een onderdeel van de (marketing) mediamiddelen mix. Dan heb ik mijzelf hopelijk overbodig gemaakt. En ja, dan zullen jullie uiteindelijk erachter komen dat ik tussendoor ook nog veel heb zitten twitteren...